
Pozytywna dyscyplina - granice z poszanowaniem dziecka
Pozytywna Dyscyplina jest to nurt wychowawczy, obecny w świadomości Amerykanów od 35 lat – uwzględnia różne temperamenty dzieci oraz ich osobliwe reakcje na różne sytuacje. Opiera się na założeniach psychologii Adlera i Dreikursa – może być z powodzeniem stosowana wobec dzieci w każdym wieku, zarówno w domu jak i w szkole.
Pięć filarów Pozytywnej Dyscypliny:
1. Łączność i przynależność – dziecko czuje, że jest ważnym członkiem rodziny i społeczności. Jego „złe” zachowanie może oznaczać, że zgubiło tę łączność – stosując szereg technik pomagamy dziecku ponownie odnaleźć tę łączność, niwelując trudne zachowanie. Nie uciekamy się do nieskutecznego systemu kar i nagród!
2. Twardo dla problemu, miękko wobec osoby – bez względu na humor opiekuna, jest on uprzejmy wobec dziecka i stanowczy wobec problemu, dzięki czemu dziecko doskonale wie, czego się spodziewać. Dzięki temu, rodzic może wyjść z pętli próśb i gróźb, a dziecko czerpać korzyści z konsekwencji rodzica / opiekuna.
3. Bez kar i nagród czyli długofalowa skuteczność – naszym celem jest wyposażenie dziecka w takie kompetencje życiowe, żeby samo podejmowało słuszną decyzję dotyczącą swojego zachowania, pod wpływem własnych myśli, uczuć i doświadczeń, a nie lęku przed karą. Interesują nas myśli, uczucia, umiejętności oraz wpływ dziecka na swój wewnętrzny i zewnętrzny świat!
4. Rozwój umiejętności społecznych – dzięki rozbudowanemu wachlarzowi technik, pomagamy dziecku rozwijać szacunek, dbanie o siebie i innych, rozwiazywanie problemów oraz współpracy.
5. Samopoznanie czyli zdolne i kompetentne dziecko – zachęcamy do konstruktywnego używania swojej siły i autonomii, budując w dziecku zdrowe poczucie własnej wartości, opartej na motywacji wewnętrznej oraz świadomości swoich mocnych i słabych stron.
Wpisując w google: Tulisie - Żłobek Integracyjny dla dzieci - Kameralny żłobek Gdańsk Wrzeszcz mogą Państwo zapoznać się z opiniami naszego Żłobka.