Jak zachować szczerość i magię świąt?
Postać Mikołaja obecna jest wszędzie - spotkamy go w reklamach telewizyjnych, centrum handlowym, na opakowaniach produktów spożywczych. Jest on na stałe wpisany w nasz przekaz kulturowy (a jakże, mowa też o babci!)
Jeśli nie chcesz pozbawiać dziecka magii świąt, ale źle się czujesz z utartym przekazem na temat Mikołaja, mamy kilka pomysłów na to, jak pogodzić tradycję z nowym wychowaniem.
1. Mikołaj wszystko widzi!
Starszy pan obserwujący dziecko cały czas i na dodatek oceniający, kiedy jest niegrzeczne (co to znaczy? jakie są kryteria niegrzeczności?), żeby je ukarać brakiem prezentu - ta koncepcja generuje u dziecka lęk i napięcie, może powodować, że dziecko zablokuje wyrażanie trudnych do przyjęcia dorosłym emocji, ponieważ chce zasłużyć na prezent i być grzecznym, nawet kosztem wycofania emocjonalnego.
Alternatywa: przedstaw Mikołaja, jako postać, która chce, żeby wszystkie dzieci miały fajne święta i nie chce nikogo karać. Zrób miejsce na kwestionowanie: "A jak sądzisz, czy to możliwe, żeby ktoś widział wszystko? Jak miałby to zrobić?"
2. Jak będziesz niegrzeczna/y, to Mikołaj przyniesie Ci rózgę!
Nie ma dzieci niegrzecznych, są tylko te, których potrzeby nie zostały zaspokojone - Mikołaj, który chce szczęścia dla wszystkich, na pewno to zrozumie.
Alternae wytywa: Mów o Mikołaju raczej jako Duchu Świąt, niż konkretnej osobie, która ocenia i karze. Uspokój dziecko: "Jeszcze nigdy nie widziałam/em, żeby jakieś dziecko dostało rózgę"
3. Mikołaj przynosi prezenty, wrzuca je przez komin, jeździ na saniach ciągniętych przez renifery.
Stwórzcie własną wizję Mikołaja / Ducha Świąt. Niech dziecko samo wyobraża sobie, jak Mikołaj może wyglądać, zachęć je do fantazjowania kwestionując utarte wyobrażenie: Czy jeden człowiek może być w kilku miejscach na raz? Może ma pomocników? Czy to na pewno są elfy? Jak renifery ciągną sanie, jeśli nie ma śniegu? Może każdy może być pomocnikiem Mikołaja i dbać o Ducha Świąt?
Przede wszystkim nie używajcie Mikołaja jako straszaka. Stwórzcie własną opowieść o Mikołaju. A my zapraszamy do pobrania bajki terapeutycznej, mówiącej o alternatywnym wizerunku Mikołaja. Marry Christmas everyone! :)
Bajkoterapia – (nie)codzienne opowieści
1. Co to jest bajkoterapia?
Bajkoterapia to forma terapii, w której narzędziem są bajki – omawiające dany problem (mamy
urodzaj gotowych bajek na rynku wyrawniczym) lub pisane dla danej grupy / problemu.
2. Kiedy stosujemy opowieści?
Specjalne opowieści mogą towarzyszyć nam w codziennym życiu - po wybuchu złości (szczególnie na
rodzica, gdy dziecko nie jest gotowe na przyjęcie otuchy ze strony opiekuna) możemy opowiedzieć
bajkę o tym, jak ze złością poradził sobie miś lub pomóc dziecku podzielić się zabawką i opowiedzieć
bajkę o zazdrości
3. Co można, a czego nie można w bajce?
Bajki mogą być krótkie i wymyślane ‘na bieżąco’, jeśli tylko rodzic ma tyle inwencji i wprawy.
Opowieść nie może mieć zbyt wielu szczegółów wspólnych z przeżytą przez dziecko sytuacją – nasz
Mały Człowiek szybko wychwyci podobieństwo, a naszą opowieść może potraktować jako próbę
manipulacji
Bohaterem bajki może być inne dziecko lub postać fantastyczna – ważne, żeby nie przypominał 1:1
naszego dziecka. Można poprosić, aby dziecko wyobraziło sobie jakąś postać i ją opisało – włączymy
dziecko w proces tworzenia, ale nadal zachowamy kontrolę nad tym co i w jaki sposób chcemy
opowiedzieć.
Jeśli bajka była opowiadana – porozmawiajcie na temat odczuć dziecka. Czy było w podobnej
sytuacji? Jak ono sobie poradziło, a co zrobił bohater bajki? Tu nie ma złych / lepszych / gorszych
odpowiedzi – jest czas na zatrzymanie się i sprawdzenie, co poszło ok, a co można zrobić inaczej. Jak
czuli się bohaterowie?
4. Efekty niecodziennych opowieści
Jeśli jakąś bajka jest dla Was szczególnie ważna, stwórzcie własną książkę – dziecko (w zależności od
możliwości) może narysować / pokolorować ilustracje lub ozdobić strony naklejkami.
Dzięki opracowaniu tematu, z którym dziecko ma trudność, w bajce, zdejmujemy presję z naszego
Małego Człowieka (np w trakcie treningu czystości), dzięki czemu możemy dowiedzieć się, vo sprawia
mu największą trudność / blokadę i pomóc w rozwiązaniu problemu.
Bajka jest też świetnym narzędziem do rozwiązywania konfliktów rówieśniczych (lub występujących
między rodzenstwem) bez wskazywania winnych, oraz budowania poczucia winy lub osadzania
dziecka w roli ofiary – w ten właśnie sposób najczęściej wykorzystujemy bajkoterapię w żłobku
Integracyjnym tulisie.
Moje dziecko lubi czytać książki – jak tego dokonać?
Korzyści z codziennego czytania dzieciom
Relacje: Codzienne czytanie dzieciom, kreuje przestrzeń w ciągu dnia, w której rodzic jest tylko i wyłącznie dla dziecka – sprzyja to budowaniu więzi oraz buduje rutynę i powtarzalność, dając dziecku poczucie bezpieczeństwa.
Rozwój: u maluchów wspólne czytanie wspomaga:
- budowanie i utrzymanie wspólnego pola uwagi (jest to istotny etap rozwoju komunikacji) oraz koncentracji
- rozwój pamięci słuchowej, słuchu, mowy, wyobraźni
- poszerzanie słownictwa, ułatwia rozumienie gramatyki
Starsze dzieci również czerpią korzyści z czytania, jest to świetna okazja do omówienia dnia i emocji, które pojawiły się u dziecka oraz zwiększenie repertuaru reakcji w sytuacjach społecznych.
2. Aktywności z książką – bawcie się!
Na początku przygody z czytaniem czas skupienia dziecka może być zbyt krótki, a czytanie wywoływać frustrację. Zachęć dziecko do zabawy z książką, poprzez dotykanie, gryzienie, przewracanie grubych stron, zabawę książeczkami z otwieranymi okienkami, oglądanie kolorowych ilustracji. Podczas szukania elementów na kolorowych ilustracjach zamieńcie się rolami – niech czasem rodzic poszuka tego, co maluch już widzi.
Gdy zainteresowane dziecko będzie już chciało słuchać – czytaj barwnie. Baw się czytaniem, niech lew zaryczy, a małpka ziewnie, nawet jeśli jest to tylko kontekst lub ilustracja, a nie tekst. Dodaj zabawy paluszkowe, akcentuj rytm wiersza sekwencyjnym dotykiem malucha; pozwól dziecku przewracać kartki. Od czasu do czasu pomyl się czytając ulubioną bajkę – daj dziecku wyłapać i poprawić błąd. Taką właśnie aktywność z książką można zaobserwować w Żłobek Tulisie Gdańsk.
Dla dzieci z trudnościami rozwojowymi dobrym sposobem na zainteresowanie książkami jest czytanie uczestniczące (wklejanie obrazka w lukę w tekście, próba wypowiedzenia słowa) lub czytanie ze specjalnie przygotowanymi slajdami.
Ze starszymi dziećmi: wymyślcie alternatywne zakończenie bajki, pytajcie co mógł czuć główny bohater opowiadania, jak dziecko rozwiązałoby problem w opowiadaniu, a może historia budzi w nim jakieś szczególne emocje? Czy dziecko potrafi je nazwać? Opowiedzcie dobrze znany wiersz na zmian. Jeśli Twoja pociecha potrafi czytać już samodzielnie, wyręcz ją w tym od czasu do czasu i skupcie się na budowaniu bliskości i relacji, a nie mozolnym składaniu zdań.
Dzieci uczą się poprzez modelowanie – jeśli będzie widziało, że częściej trzymasz w ręku książkę, niż smartfon, będzie chciało Cię naśladować!
Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie:
https://tulisie-zlobek.pl/
Tagi: dobre opinie żłobek Gdańsk | kameralny żłobek Gdańsk | nowy żłobek Gdańsk | wolne miejsca żłobek Gdańsk | żłobek - rekrutacja Gdańsk | żłobek dla dzieci Gdańsk | żłobek dla dzieci Gdańsk Wrzeszcz | żłobek Gdańsk | żłobek Gdańsk Wrzeszcz | żłobek integracyjny Gdańsk
Co to jest?
Gordonki, czyli zajęcia umuzykalniające (metoda autorstwa E. E. Gordona) – nauka muzyki oraz jej rozumienia. Liczy się wiek muzyczny dziecka i kontynuowanie rozwijania jego umiejętności i słuchu muzycznego. Prowadząca przedstawia melodie w różnych skalach, rozwijając tym samym słuch dziecka.
Dla kogo?
Zajęcia dedykowane są dzieciom od pierwszego miesiąca życia do 3 roku życia. Rodzice podążają za dzieckiem, wspólnie muzykując i się bawiąc. Używamy ciekawych rekwizytów (chusty, wstążki) oraz instrumentów.
Wpływ na rozwój:
wsparcie rozwoju mózgu maluchów
Kontakt z bodźcami akustycznymi i muzyką od wczesnego dzieciństwa (a nawet życia płodowego) prowadzi do miejscowego rozrostu dendrytów, grubszej mineralizacji włókien nerwowych oraz Ok już koniec samodzielności mama ma wziąć na rączki czy się pobawić tylko Jestem z tobą ok jeszcze mu do długo wytrzymał eicma długo kochanie bawiła się jak szalona zobaczę tu możesz robić standard dziękuję dzień Kupka zrobiłaś tylko odpier działać halo lalalalalalalepszego przewodzenia synaptyczne go a także do zwiększonych reaktywności pól słuchowych i ułatwienia słuchowego doznania.
wsparcie rozwoju mowy
Na początku gdy dziecko zaczyna głóżyć a potem gaworzyć jego pierwsze sylaby nie są mówione ale „okrzykiwane”, przeciągane i podśpiewane. Maluszki zaczynają od samogłosek jak długie „aaaaaa”, by dodać do tego stopniowo spółgłoski „agiiii”. Poprzez śpiewanie możesz ułatwić dziecku naukę mowy, ponieważ śpiew opiera się na przedłużonych samogłoskach tak jak głużenie i gaworzenie. Stymulowanie dziecka głosem śpiewanym budzi w nim potrzebę komunikacji poprzez to co dzieci lubią najbardziej czyli zabawę. Mam ani zwraca uwagi n wrocę uwagi no co ty nie nie moja zimna rączko masz bardzo zimną rączkę zimną rączkę ma komu ją dać nikomu jej nie dam ani jej nie sprzedam
U NAS:
W Tulisiach otaczamy maluchy muzyką na co dzień – oprócz Gordonków dla maluchów i rytmiki dla starszej grupy - muzyka grana na żywo (gitara, djembe, flet) służy nam do sygnalizowania aktywności (np. sprzątanie, mycie rąk) oraz wycisza maluchy przed snem.
Wasze pociechy zaczynają przygodę ze żłobkiem i jednocześnie większą samodzielnością. Jak przygotować dziecko do separacji z rodzicami?
- jeśli chcesz przyspieszyć – zwolnij. Wydłużony okres adaptacji, dostosowany do możliwości emocjonalnych dziecka sprawi, że żłobek będzie kojarzył się z fajnym miejscem, a nie traumą rozstania
- zauważ emocje dziecka, daj mu przestrzeń, na ich wyrażenie – szczególnie, gdy pierwsze rozstanie w okresie adaptacji jest już za Wami i maluch przeczuwa, że dziś też będzie chwilę bez Ciebie
- jeśli dziecko jest do Ciebie bezpiecznie przywiązane, przeniesie to nastawienie na ciocie w żłobku – pomóż mu, angażując się w zajęcia z ciociami, pokazując dziecku uśmiechem, że dobrze się bawisz i ono też może
- zabierz z domu uspokajacz (smoczek, ulubioną maskotkę), niech dziecko śpi w pościeli, którą przyniesie do żłobka – zapach domu je ukoi
- Wycofuj się stopniowo – najpierw uczestnicz w zabawach, potem bądź w tej samej sali, następnie w korytarzu, poza żłobkiem
- nie okłamuj dziecka (np. Idę tylko po torebkę do samochodu, zaraz wrócę, a rozstanie trwa 1.5h). Wypróbuj, które rozstanie jest najbardzej bezbolesne. Szybkie wyjście, ostatnie buziaki czy może klepsydra odmierzająca czas do wyjścia rodzica sprawdzi się najlepiej?
- bądź dzielny – jeśli to Wasze pierwsze rozstanie, Tobie też będzie ciężko – trzymaj się do momentu wyjścia z sali
- celebrujcie ponowne spotkanie! Pokaż dziecku, że też za nim tęskniłaś/eś i jest dla Ciebie bardzo ważne - pierwsze 15 min po powrocie do domu poświęć tylko dziecku. Jeśli dziecko nie chce, nie rozmawiajcie w tym czasie o dniu w żłobku, tylko cieszcie się sobą!
Kadra Żłobka Integracyjnego Tulisie będzie Wam towarzyszyła w tym procesie na każdym kroku, aby przygoda ze złobkiem rozpoczęła się z uśmiechem :)
Kameralny żłobek Tulisie - ramowy plan przyjazdej adaptacji:
Pierwsze dni adaptacji dziecka 01.09-02.09
W tym tygodniu czas pobytu nowych dzieci w żłobku będzie skrócony - umożliwi to stopniowe oswajanie się dziecka z otoczeniem, a następnie separacją z rodzicem. Dziecko przynosi ze sobą swoja ulubioną maskotkę lub zabawkę, która zapewni maluchowi poczucie bezpieczeństwa.
Dziecko zjada śniadanko w domu.
Maluch wraz z rodzicem przebywa w grupie od godz. 11:00-12:30 (około 1,5 godziny).
Dziecko i rodzic zapoznaje się z salą, opiekunkami, dziećmi .
W miarę możliwości opiekunki przeprowadzają zabawę integracyjną, zapoznawczą w sali .
Podczas pierwszych dni adaptacyjnych przewidujemy tylko II śniadanie dla dzieci.
I tydzień adaptacji 05.09- 09.09
1-3 dzień adaptacji dziecka
Dziecko zjada śniadanko w domu.
Maluch wraz z rodzicem przebywa w grupie od godz. 9:00-11:00 (około 2 godziny)
W miarę możliwości opiekunki przeprowadzają zabawę integracyjną zapoznawczą w sali, poznają i nawiązują kontakt z dziećmi w obecności rodzica.
Rodzic w miarę możliwości stara się zostawiać Dziecko samo w sali - oczekuje w szatni – wydłużając czas rozłąki.
Ten czas pozwoli na poznanie reakcji dziecka na rozłąkę i wprowadzenie indywidualnych metod pomagających w adaptacji.
4-5 dzień adaptacji dziecka
Dziecko przyprowadzane jest na śniadanie o godzinie 8:00-8:15 i odbierane o godzinie 12.00 po obiedzie .
Jeśli dziecko miało trudności z rozłąką lub ma gorszy dzień, postaraj się zarezerwować czas, by pobyć z nim dłużej po przyprowadzeniu lub odebrać Dziecko wcześniej.
II tydzień adaptacji 12.09-16.09
Dziecko przyprowadzane jest na godzinę 8-8:15. Odbiór dziecka po zjedzeniu zupki około godziny 14:00-14:15. W okresie adaptacji podążamy za dzieckiem, a plan działań jest ramowy. Jeśli Dziecko nie będzie miało problemów z rozstaniem, w drugim tygodniu może zacząć zostawać na cały dzień.
Pozytywna dyscyplina - granice z poszanowaniem dziecka
Pozytywna Dyscyplina jest to nurt wychowawczy, obecny w świadomości Amerykanów od 35 lat – uwzględnia różne temperamenty dzieci oraz ich osobliwe reakcje na różne sytuacje. Opiera się na założeniach psychologii Adlera i Dreikursa – może być z powodzeniem stosowana wobec dzieci w każdym wieku, zarówno w domu jak i w szkole.
Pięć filarów Pozytywnej Dyscypliny:
1. Łączność i przynależność – dziecko czuje, że jest ważnym członkiem rodziny i społeczności. Jego „złe” zachowanie może oznaczać, że zgubiło tę łączność – stosując szereg technik pomagamy dziecku ponownie odnaleźć tę łączność, niwelując trudne zachowanie. Nie uciekamy się do nieskutecznego systemu kar i nagród!
2. Twardo dla problemu, miękko wobec osoby – bez względu na humor opiekuna, jest on uprzejmy wobec dziecka i stanowczy wobec problemu, dzięki czemu dziecko doskonale wie, czego się spodziewać. Dzięki temu, rodzic może wyjść z pętli próśb i gróźb, a dziecko czerpać korzyści z konsekwencji rodzica / opiekuna.
3. Bez kar i nagród czyli długofalowa skuteczność – naszym celem jest wyposażenie dziecka w takie kompetencje życiowe, żeby samo podejmowało słuszną decyzję dotyczącą swojego zachowania, pod wpływem własnych myśli, uczuć i doświadczeń, a nie lęku przed karą. Interesują nas myśli, uczucia, umiejętności oraz wpływ dziecka na swój wewnętrzny i zewnętrzny świat!
4. Rozwój umiejętności społecznych – dzięki rozbudowanemu wachlarzowi technik, pomagamy dziecku rozwijać szacunek, dbanie o siebie i innych, rozwiazywanie problemów oraz współpracy.
5. Samopoznanie czyli zdolne i kompetentne dziecko – zachęcamy do konstruktywnego używania swojej siły i autonomii, budując w dziecku zdrowe poczucie własnej wartości, opartej na motywacji wewnętrznej oraz świadomości swoich mocnych i słabych stron.
Wpisując w google: Tulisie - Żłobek Integracyjny dla dzieci - Kameralny żłobek Gdańsk Wrzeszcz mogą Państwo zapoznać się z opiniami naszego Żłobka.
Potrzeby Waszego dziecka, to nasza specjalność!
Po spokojnej adaptacji, zapewniamy maluchom najlepsze warunki do poznawania świata i dobrej zabawy:
- sensoplastyka
- gordonki (zajęcia umuzykalniające)
- angielski (dwujęzyczność)
- TUS - wsparcie rozwoju społeczno - emocjonalnego
- codzienne spacery i zabawy na świeżym powietrzu
- zajęcia kulinarne / trening rozszerzania diety
- zajęcia gimnastyczne z elementami SI
- wspieranie rozwoju mowy
- bajkoterapia
ZAPISY TRWAJĄ DO ŻŁOBKA INTEGRACYJNEGO
M. Rosenberg, dr psychologii oraz twórca koncepcji Porozumienia bez Przemocy, interesował się przyczyną występowania zachowań przemocowych (język szakala oceniający rozmówcę – sugeruje, że rozmówca jest np. nieodpowiedzialny, samolubny lub gruboskórny) oraz poszukiwał edukacji wyzwalającej empatię (język żyrafy – otwarcie komunikujący to, co jest dla nas ważne i czego oczekujemy, wyrażane w formie prośby).
To czy mamy w sobie więcej z szakala czy z żyrafy, zależy od
· Języka, którego nas nauczono,
· Sposobu myślenia i porozumiewania się, wpajanego nam od dzieciństwa
· Strategii, które stosujemy, by mieć wpływ na siebie i innych
Wygra to zwierzę, które będziemy regularnie dokarmiać :)
Porozumienie bez przemocy jest bardzo asertywnym sposobem wyrażania siebie – jasno i głośno komunikujemy co czujemy, czego potrzebujemy i chcemy od drugiej osoby, nie używając etykietek i ocen (które zamieniają asertywność w przemoc i rodzą opór rozmówcy). Jednocześnie rozumiejąc własne potrzeby, nie przekraczamy granic drugiej osoby, traktując ją z szacunkiem.
Nie ma dzieci niegrzecznych, są tylko te z niezaspokojonymi potrzebami.
Istotą Porozumienia bez Przemocy jest:
W jaki sposób w praktyce stosujemy i uczymy stosować najmłodszych języka żyrafy w naszym kameralnym żłobku?
Przede wszystkim uczymy dzieci świadomości, rozpoznawania i nazywania swoich potrzeb:
- pracujemy w małych grupach pozwalających na szybką i adekwatną reakcję na brak zaspokojenia potrzeby (np. odpoczynku, bliskości)
- nazywamy emocji dzieci oraz zajęcia z treningu umiejętności społecznych budują umiejętność rozpoznawania swojego stanu emocjonalnego (odczytywanie sygnałów ciała)
- pomagamy w rozwiązywaniu konfliktu z uwzględnieniem emocji i potrzeb dzieci, zachęcamy do samodzielnego wymyślenia alternatywy przez dzieci, dzięki czemu poznają granice swoje i rówieśników
- nie stosujemy kar i nagród, budujemy motywację wewnętrzną dzieci
Zapraszamy do współpracy! Potrzeby Twojego maluszka, to nasza specjalność! :)