
M. Rosenberg, dr psychologii oraz twórca koncepcji Porozumienia bez Przemocy, interesował się przyczyną występowania zachowań przemocowych (język szakala oceniający rozmówcę – sugeruje, że rozmówca jest np. nieodpowiedzialny, samolubny lub gruboskórny) oraz poszukiwał edukacji wyzwalającej empatię (język żyrafy – otwarcie komunikujący to, co jest dla nas ważne i czego oczekujemy, wyrażane w formie prośby).
To czy mamy w sobie więcej z szakala czy z żyrafy, zależy od
· Języka, którego nas nauczono,
· Sposobu myślenia i porozumiewania się, wpajanego nam od dzieciństwa
· Strategii, które stosujemy, by mieć wpływ na siebie i innych
Wygra to zwierzę, które będziemy regularnie dokarmiać :)
Porozumienie bez przemocy jest bardzo asertywnym sposobem wyrażania siebie – jasno i głośno komunikujemy co czujemy, czego potrzebujemy i chcemy od drugiej osoby, nie używając etykietek i ocen (które zamieniają asertywność w przemoc i rodzą opór rozmówcy). Jednocześnie rozumiejąc własne potrzeby, nie przekraczamy granic drugiej osoby, traktując ją z szacunkiem.
Nie ma dzieci niegrzecznych, są tylko te z niezaspokojonymi potrzebami.
Istotą Porozumienia bez Przemocy jest:
W jaki sposób w praktyce stosujemy i uczymy stosować najmłodszych języka żyrafy w naszym kameralnym żłobku?
Przede wszystkim uczymy dzieci świadomości, rozpoznawania i nazywania swoich potrzeb:
- pracujemy w małych grupach pozwalających na szybką i adekwatną reakcję na brak zaspokojenia potrzeby (np. odpoczynku, bliskości)
- nazywamy emocji dzieci oraz zajęcia z treningu umiejętności społecznych budują umiejętność rozpoznawania swojego stanu emocjonalnego (odczytywanie sygnałów ciała)
- pomagamy w rozwiązywaniu konfliktu z uwzględnieniem emocji i potrzeb dzieci, zachęcamy do samodzielnego wymyślenia alternatywy przez dzieci, dzięki czemu poznają granice swoje i rówieśników
- nie stosujemy kar i nagród, budujemy motywację wewnętrzną dzieci
Zapraszamy do współpracy! Potrzeby Twojego maluszka, to nasza specjalność! :)